Wednesday, March 9, 2011

Max Solbrekken sier: Jeg trodde fleste normenn hadde blitt "venstre tullebokker" men jammen, naa ser jeg det er flere fornuftige menneske i Norge som kan tenke paa normal vis. Takk og lov.!

Kaller forskere diktatorer

Harald Eia har stilt spørsmål som "født sånn eller blitt sånn?" om homofile i sitt nye TV-program. Nå stormer det rundt programmet hans.

Nå får tv-kjendisen så ørene flagrer grunnet sitt nye tv-program.  Eia som er mest kjent fra komiserier som "Ut i vår hage" og "Åpen Post", er i full gang med sitt noe mer seriøse tv-konsept, "Hjernevask", skriver Dagbladet mandag.

Her intervjuer han en rekke norske forskere og vitenskaplige tema. Nå raser mange av intervjuobjektene mot Eia-progammet og føler seg sterkt misbrukt.

- Jeg føler meg feilinformert og misbrukt i forbindelse med intervjuene, sier Agnes Bolsø som ble intervjuet i forbindelse med produksjonen av programmet.

Agnes Bolsø er førsteamanuensis ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier, Senter for kvinne- og kjønnsforskning, NTNU. Hun har blant annet et forskingsprosjekt som heter "Når heteroseksualiteten må forklare seg". Hun har også skrevet en kronikk som heter "Folk flest er skeive", som ble publisert i Blikk i 2004.

Om stridens kjerne er rundt spørsmål som ”født sånn eller blitt sånn?” vites ikke, men i fjor sa Eia at han ville stille disse spørsmålene i sitt program.  Da fortalte Eia at han har lest seg på opp på forskning om homofili og på homofile.

Bolsø bekrefter overfor DagenMagazinet at spørsmålene har vært stilt.

- Men jeg har ikke tid til å snakke med deg nå. Jeg har studenter som venter på meg i adiotoriet, sier hun.

Til Dagbladet sier Bolsø at hun ble presset opp i et hjørne under intervjuene og at hun ikke fikk forberede seg godt nok. Dette synet deles av mange av de andre forskerne som bidrar til Eia-programmet.

Harald Eia selv slår tilbake mot kritikken.

- Hvis du er en diktator som har styrt skuta i mange år, er det kanskje ikke like mottakelig for kritikk, sier Eia til Dagbladet.

En av forskerne mener Eia har en skjult agenda.

- Jeg har ikke lurt noen i det hele tatt. Jeg stiller spørsmålene som journalister vanligvis ikke stiller, fordi de ikke kan nok om feltet, sier han.

1 comment:



  1. Image removed by sender.
    Ja men, det er så godt å lese disse kraftige ord som jeg skrev i 2011, og nå i 2019 er det faktisk mye verre. Vi trenger en helvasket teologi som renser alle, både prester og de
    som hører på preken. På samme tid så trenger vi en vekkelse og renvasking på Stortinget så vi kan få djevelen bort fra gamle gode Norge. Forlik dere med Gud alle hyklere og
    syndere. Vi må tilbake til Kong Haakons Gud og Hans Nilsen Hauges og Ole Hallesbys lære. Vi sier på Svahilispråket ‘Nikko Hurru, Jesu Dju’,som betyr Ned med Satan og OPP med
    Jesus! Ha det mine kjære Nordmenn. Takk og lov og pris til Jesus Krist for evig!

    ReplyDelete